Hverdagstips til deg som er i karantene

Å være i karantene, pålagt eller selvpålagt, kan utfordre vår psykiske helse. Vi kan kjenne på både frykt, usikkerhet og ensomhet. Her får du noen tips fra SINN Helse, som kan gjøre hverdagen bedre. 

Behold hverdagsrytmen din

Legg deg og stå opp til samme tid hver dag. Det gir deg bedre søvn, og mer overskudd.

Fortsett med studiene dine, og sett av tid til å lese. Lag digitale kollokvier via eksempelvis Facetime, Facebook messenger eller Skype. I en kollokviegruppe får du både testet kunnskapene dine, og diskutert med andre studenter. Det er både lærerikt og sosialt.

Spis frukt og grønt

Vær snill med kroppen din og gi den masse påfyll. Da føler du deg mer opplagt og rustet for dagene fremover med hjemmestudier.

Fyll en mugge med iskaldt vann, og tilsett gjerne noen isbiter, skiver med sitron eller lignende, hvis du synes det gjør vannet mer fristende.

En hjemmelaget smoothie med bær, nøtter og yoghurt kan også gi deg en god «boost».

Vær aktiv

Ta jevnlig med pauser fra lesingen. Bruk gjerne pausene til å røre litt på deg.

Gå en tur i frisk luft, men husk å ha god avstand til andre (minimum én meter).

Det finnes mange gode treningsprogram på nett. Prøv for eksempel yoga. Det kan gjøre godt for både kropp og sinn. Test eksempelvis online yoga her, eller yogafarms her.  

Ring en venn (med video?)

Finn fram en god kopp med te, sett deg godt tilrette i sofakroken og ring en god venn eller noen i familien for å slå av en liten prat. Er det noen du savner litt ekstra mye? Kanskje det kan hjelpe å ringe med video?

Tenk positive tanker

Tankenes kraft er mektige saker. Det kan styre hvordan vi føler oss, og hvordan vi presterer i løpet av en dag. Derfor er det viktig å tenke positive tanker, og prøve å senke skuldrene.

Pust helt ned i magen, og gi deg selv en mental klem fordi DU er BRA!

Du gjør en viktig jobb for samfunnet vårt

Du gjør en viktig samfunnsoppgave, når du holder deg i karantene eller isolasjon. Det gjør du ved å redusere muligheten for at andre skal bli syke. Du kan faktisk redde liv. Minn deg selv på det, når du kjenner at det er tungt å være hjemme. 

Ikke glem at korona-hverdagen er midlertidig

Situasjonen vi nå befinner oss i kan føles skremmende og langvarig for mange. Husk at dette kun er midlertidig. Før vi vet ordet av det, er hverdagen tilbake til slik vi kjenner den.

Trenger du noen å snakke med?

Vi i SINN helse vil opprettholde vår bemanning i tiden framover, for å ivareta de av studentene som har behov for noen å prate med.

Vi fortsetter med samtaler som tidligere, men nå i en annen form.

Vi åpner for videosamtaler

Forskjellen fra tidligere, er at vi fra og med 13. mars, vil gjennomføre alle samtaler som videosamtaler. Dette gjøres via en sikker videolink kalt Confrere. Du må legitimere deg med bank ID, før du starter samtalen.

Du kan bestille time, der det er ledig, uavhengig av studiested. Vi har derfor kort ventetid.

Booking av timeavtaler skjer som vanlig via hjemmesiden i sinn/helse – book din time. 

Slik fungerer det

  1. Du får en melding fra oss før timen.
  2. Gå inn på sinn.confrere.com (mobil eller pc)
  3. Velg hvem du skal snakke med
  4. Timen er i gang

Vi er tilgjengelig på servicetelefon

For å møte behovet om noen å snakke med, har vi nå opprettet en servicetelefon for SINN Helse. Den er bemannet mellom kl. 09:00 – 15:30 på hverdager. Her kan du få råd, veiledning og en rådgiver å snakke med om du ønsker det.

SINN Helse servicetelefon.: 905 24 703