Spørsmål og svar om innflytting

Det er som regel mye man lurer på, før man skal flytte inn i studentbolig. For mange er dette aller første gang man skal bo hjemmefra. Da kan det være beroligende å lese gjennom våre mest stilte spørsmål om innflytting på studentbolig. 

Hva bør jeg pakke med meg når jeg flytter inn på studentbolig?

I tillegg til klær og personlige eiendeler er det en del utstyr det er lurt å ta med deg når du flytter inn på en studentbolig.

Møblerte hybler/1-roms leiligheter er møblert med seng, klesskap og pult med stol. Noen boliger har liten/stor bokhylle.

Du bør ha med:
– Dyne, pute, sengetøy
– Håndklær og toalettpapir
– Kjøkkenutstyr, kokekar og servise
– Bøtte, kluter, vaskemidler, evt. støvsuger
– Gardiner (Hybler Evenstad, hybler på Rena, hybler på Elverum, hybler på Hamar, Blæstad, Olympiaparken, Bakeriet og Smestad: her er det gardiner)

Umøblerte hybler og leiligheter har klesskap og hvitevarer.
Du må ha med egne møbler, i tillegg til listen over.

Hvor henter jeg nøkkel til studentboligen min?

Merk at det kan bli endringer for nøkkelutlevering, alt etter hvordan Covid-19 utvikler seg i Norge i løpet av sommeren. Vi vil evt. komme med oppdatert informasjon når det nærmer seg innflytting.

På grunn av smittevernhensyn, i forbindelse med Covid-19, må du påberegne ekstra kø og ventetid ved henting av nøkkel. – Spesielt i begynnelsen av august og siste dagene før studiestart. Dette vil særlig gjelde for Lillehammer og Hamar.

SINN følger til enhver tid de gjeldende regler for smittevern, og oppfordrer deg til å følge helsemyndighetenes retningslinjer for avstand til andre, og å ikke møte opp om du ikke er helt frisk. Det er kun du som kan gå inn for å hente nøkkel. Hvis du har med deg følge, så må disse vente utenfor.

Her finner du mer informasjon om hvor/når du henter nøkkel.

Du kan velge når du ønsker å hente nøkkelen din fra og med dato for leieavtalens start, men du må gi beskjed dersom du kommer senere enn 14 dager etter startdato for leieavtalen. Dersom vi ikke hører noe fra deg, kan vi heve avtalen, gi tilbudet til en annen student og du må likevel betale for perioden vi har holdt av boligen til deg, og frem til vi har ny leietaker på boligen.

Dersom første dag av kontrakten faller i en helg, på en helligdag eller på en feriedag, kan du ikke hente nøkkel før første påfølgende arbeidsdag.

Vi oppfordrer til at du henter nøkkel selv i våre åpningstider, men om du pga. spesielle omstendigheter ikke har mulighet til dette er det følgende alternativer:

  • Du kan få andre til å hente nøkkel for deg, send oss en e-post til [email protected] med navn på den som skal hente nøkkelen. Den som henter nøkkel må vise legitimasjon.
  • Har du ingen som kan hente nøkkel for deg har vi mulighet til å legge ut nøkkel i nøkkelsafe til deg, ta kontakt med oss på 41 45 49 00 for mer informasjon om dette. NB! Begrenset antall nøkkelsafer betyr at dette ikke alltid er en tilgjengelig mulighet.
Mister jeg boligen dersom jeg ikke kommer samme dag som leieavtalen starter?

Du trenger ikke komme samme dag som leieavtalen starter. Men, hvis du kommer mer enn 14 dager etter at leieavtalen din starter, må du gi oss beskjed på [email protected], for å unngå å miste boligen. Dersom du ikke har hentet nøkkel etter 14 dager, og ikke har avtalt at nøkkel skal hentes senere, vil vi anta at du ikke ønsker å leie studentbolig. I henhold til leieavtalen kan vi da tildele denne boligen til en annen søker.

Vær oppmerksom på at nye leieavtaler ved semesterstart løper fra 1. august.

Hvor mye må jeg betale i depositum?

Vi har ikke depositum på studentboligene våre. Du skal ikke betale noe før innflytting, første husleie blir fakturert etter at du har flyttet inn i boligen.

Hvor finner jeg min nye postadresse?

Din korrekte adresse finner du både på leieavtalen din og på Min Side i appen SINN bolig. Du kan også gå til Min Side via nettleser.

Det er viktig at du melder adresseendring til Posten og til dine kontakter når du flytter. Post med mangelfulle opplysninger blir returnert.

Derfor må du å oppgi riktig adresse slik at posten din kommer fram. Din postadresse skal inkludere adressen til bygget hvor du bor og bolignummeret på boligen din.

F.eks: Kari Nordmann, Birkebeinervegen 52, H0101, 2618 Lillehammer.

Bostedene våre har postkasser for beboere, husk å merke postkassen med navnet ditt.
NB! På Evenstad blir posten levert til høgskolen og må hentes der.

Kan jeg ta med egne møbler?

Møblerte boliger:
Du kan gjerne ta med egne møbler såfremt du får plass til disse i boligen, i tillegg til eksisterende møbler.
Fjerning av boligens møbler er i utgangspunktet ikke tillatt – om du gjør dette må du oppbevare disse trygt, tørt og sikkert på eget ansvar og sette de tilbake i boligen før du flytter ut. SINN har ikke mulighet til å lagre boligens møbler for deg.

Umøblerte boliger:
Her må du ta med egne møbler. Umøblerte boliger har garderobeskap. Og leiligheter har kjøkken med hvitevarer.

Er TV-abonnement inkludert?

Det er ikke TV-signaler i boligen og heller ikke mulig å tegne eget abonnement med TV-dekoder. Du benytter evt. dine egne abonnement på strømmetjenester som Netflix, TV2 Sumo, NRK Nett-tv, etc.

Trenger jeg innboforsikring?

Innboet ditt/eiendelene dine er ikke dekket av SINNs forsikringer. SINNs egen forsikring er en byggforsikring. Dette betyr at du må selv tegne innboforsikring for at dine personlige eiendeler skal være forsikret.

Dersom foreldrene dine har innboforsikring, kan du sjekke om du er dekket av denne forsikringen. Hvis du ikke er dekket av denne anbefaler vi at du tegner din egen innboforsikring snarest. Sjekk evt. forsikringstilbud hos NSO.

Kan jeg flytte inn tidligere enn startdatoen på leieavtalen min?

Av og til kan dette være mulig og boligen er ledig og sjekket og klarmeldt av renholder, men da må du betale husleie for de ekstra dagene. For å sjekke om dette er mulig for deg, send oss en e-post med «Flytte inn tidligere» i emnefeltet.

Kan jeg angre på en signert avtale?

Du har angrerett i 14 dager etter at du har signert en leieavtale uten å måtte oppgi noen spesiell grunn. Du finner angrerettskjema vedlagt leieavtaledokumentet på Min side. Dersom du har flyttet inn på boligen ila disse 14 dagene er angreretten tapt.

Hvor finner jeg leieavtalen?

Du finner leieavtalen din på Min side. Hvis du har fått melding om at du er tildelt bolig, men likevel ikke finner leieavtalen på Min side – send oss en e-post så hjelper vi deg.

Hvis du fortsatt lurer på noe etter å ha lest denne saken, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss. Vi gleder oss til å ta imot våre nye leietakere, og håper du ser frem til å ta fatt på studenttilværelsen!

Få med deg det som skjer i sosiale medier